Indicaties

Herkenning van signalen

De groep patiënten die in aanmerking komt voor psychosomatische fysiotherapie kunnen we onderverdelen in twee groepen. De eerste is de groep met psychosomatische klachten en de tweede is een groep met somatopsychische klachten.

Psychosomatische klachten ontstaan vaak door overspanning, die bij voortduren kan overgaan in een toestand van uitputting. Toenemende spanning kan leiden tot een verstoring van de lichamelijk, geestelijke of emotionele balans. Dit kan zich uiten in psychosomatische klachten als rug- nek en/of hoofdpijn, duizeligheid, hyperventilatie en vermoeidheidsklachten. Uitputting kan leiden tot chronische vermoeidheid, burn-out en depressieve klachten. Dit alles kan gepaard gaan met angst- en depressieve klachten. Hierdoor ontstaat vaak een vicieuze cirkel.

De tweede groep van patiënten die voor verwijzing in aanmerking komt zijn patiënten die problemen hebben met hun chronische ziekte of chronische pijn hebben. Patiënten met een ziekte hebben niet alleen een aandoening, ze hebben ook de stress die pijn of ziekte met zich meebrengt. Kan de patiënt de stress en de gevolgen die de ziekte op het dagelijks functioneren niet verwerken, dan is er sprake van een somatopsychische aandoening.

Lichamelijke klachten

• - extreme vermoeidheid
  • - zich niet kunnen ontspannen
  • - onverklaarde spier- en gewrichtspijn